De federale Ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank. Hij wil dat ze stoppen met het aanrekenen van een... [naar artikel]
15:09 De federale ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank, omdat ze jaarlijkse forfaitaire vergoedingen doorrekenen als klanten van energieleverancier veranderen. [naar artikel]
De federale Ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank. Hij wil dat ze stoppen met het aanrekenen van een jaarlijkse forfaitaire vergoeding indien klanten van energieleverancier veranderen. De ombudsman start een collectieve rechtsvordering, zo maakte hij woensdag bekend in De Inspecteur op Radio 2. [naar artikel]
De ombudsman Energie, Eric Houtman, gaat de economische inspectie inschakelen om onderzoek te doen naar enkele energieleveranciers en de “oneerlijke praktijken” die zij volgens hem hanteren. Dat heeft hij vrijdagochtend gezegd in De inspecteur op Radio 2. [naar artikel]
De ombudsman voor energie krijgt elke dag vier tot vijf klachten over fouten in afrekeningen bij een verhuis. Hij verwijst onder meer naar een informaticasysteem, dat alle energieleveranciers sinds anderhalf jaar gebruiken en dat nog steeds gebreken vertoont. Maar ook de hoge werklast bij energieleveranciers speelt een rol. [naar artikel]
Energieleveranciers komen hun plichten en beloftes tegenover de consument geregeld niet na. Dat concludeert de federale ombudsman voor energie na één jaar werking. [naar artikel]
Door de stijgende energieprijzen heeft de ombudsman Energie het aantal klachten over energieleveranciers fors zien toenemen. Meer dan eens komen er klachten binnen over een leverancier die zich schuldig maakt aan wanpraktijken. De stijgende energieprijzen hadden vorig jaar al een impact op het aantal klachten dat de Ombudsman Energie ontvangt. De ombudsdienst heeft vorig jaar […] [naar artikel]
De Ombudsman voor Energie Eric Houtman wil dat de Economische Inspectie een onderzoek start naar de verkooppraktijken van een aantal energieleveranciers. Dat heeft hij gezegd bij "De Inspecteur" op Radio 2. "Sommige verhalen zijn erg stuitend." [naar artikel]
Tientallen gezinnen moeten een torenhoge jaarfactuur van bijna 10.000 euro betalen voor 2022, doordat energieleveranciers vaak onduidelijk en onvolledig zijn in hun contracthernieuwing. Dat meldt de Ombudsman voor Energie aan Radio2. Dit is vooral het geval bij Luminus, de energieleverancier die als laatste nog vaste contracten aanbood tot oktober 2022. [naar artikel]
De Ombudsdienst voor Energie van de federale overheid ontving vorig jaar een recordaantal klachten. Opvallend daarbij zijn de vele klachten rond... [naar artikel]
Op minder dan een week tijd zijn er bij de federale ombudsman voor Energie al zo'n 200 klachten binnengekomen over de energieleveranciers Mega en de Vlaamse Energieleverancier. Ondanks vast contract zien hun klanten dat hun voorschotfactuur toch wordt verhoogd. Ombudsman Eric Houtman heeft daar zijn bedenkingen bij. [naar artikel]
20:17 De federale ombudsman voor energie pleit ervoor het vangnetmechanisme weer in te voeren om consumenten te beschermen nu de energieprijzen op een hoog niveau zitten. [naar artikel]
In de eerste acht maanden van dit jaar ontving de federale ombudsman voor energie ruim 18.000 klachten. Dat zijn er nu al dubbel zoveel als over heel vorig jaar. “Wij kunnen de toestroom niet meer aan”, zegt ombudsman Eric Houtman. [naar artikel]
Ontbrekende voorschotfacturen, foute eindafrekeningen, wissels tussen energieleveranciers die de mist ingaan... de federale ombudsman energie kreeg er de voorbije drie maanden alweer 1.700 nieuwe klachten over binnen. Nochtans beloofden zowel de energieleveranciers als netbeheerder Fluvius begin mei de problemen aan te pakken. Tegen de zomer zou Fluvius alvast zijn 15.000 probleemgevallen oplossen. Maar dat is dus niet gelukt. [naar artikel]
Het aantal gezinnen dat niet langer voorschotten betaalt, maar maandelijks hun échte energieverbruik afrekent, is sinds begin dit jaar verdubbeld. Hoewel de grote energieleveranciers wettelijk verplicht zijn die optie aan te bieden, doen ze dat niet allemaal met evenveel enthousiasme. Dat blijkt uit klachten bij de ombudsman voor energie. Onze energie-expert Robbe Van Lier deed de test. [naar artikel]
De federale ombudsman Energie pleit ervoor om de deur-aan-deurverkoop van energiecontracten af te schaffen, omdat het aantal klachten over de... [naar artikel]
De Vlaamse ombudsman voor Energie is niet onverdeeld gelukkig met de nieuwe gedragscode voor de energiesector. Het meest struikelt hij over de verbrekingsvergoeding. Ook al is die bij wet verboden, energieleveranciers hebben nog altijd zwart op wit de mogelijkheid om een bedrag aan te rekenen. [naar artikel]
Afgelopen weekend kwamen er bij de ombudsman Energie maar liefst 500 klachten binnen. Een overrompeling, noemt de ombudsman het zelf, die ze bij de overheid nauwelijks nog de baas kunnen. Die klachten gaan lang niet alleen over hoge voorschotfacturen. Er lijkt wel meer aan de hand in de energiesector. “Sommige leveranciers laten klanten bewust wat sudderen." [naar artikel]
Energieleveranciers die illegaal contracten wijzigen, bijvoorbeeld bij een verhuizing, worden gestraft. Dat zegt federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) in een interview in L’Echo, waarover ook De Tijd bericht. [naar artikel]
In het voorbije jaar ontving de federale Ombudsdienst voor Energie 7.055 klachten, vijf procent meer dan in 2018 en het hoogste cijfer van de afgelopen vijf jaar. De klachten gingen vooral over verkooppraktijken en over meterproblemen, al jaren de klassiekers onder de energieklachten. [naar artikel]
De federale ombudsman Energie pleit ervoor om de deur-aan-deurverkoop van energiecontracten af te schaffen. Een wettelijk verbod opleggen is niet mogelijk, maar de leveranciers zouden zich bijvoorbeeld gezamenlijk kunnen onthouden. [naar artikel]
Kiezen voor het goedkoopste energiecontract en plots vaststellen dat je intussen veel meer betaalt? Nu de energieprijzen records breken, regent het daarover klachten bij Test-Aankoop en bij de Ombudsman voor Energie. Twee energieleveranciers steken erbovenuit: wie niet oplet, belandt na één jaar bij hen plots in een veel duurdere formule voor elektriciteit en gas. [naar artikel]
In de strijd tegen de stijgende energieprijzen, mag prijsregulering geen taboe zijn. Dat heeft de Ombudsman voor Energie Eric Houtman dinsdag gezegd bij ‘De inspecteur’ op Radio 2. [naar artikel]
Kiezen voor het goedkoopste energiecontract en plots vaststellen dat je intussen veel meer betaalt? Nu de energieprijzen records breken, regent het daarover klachten bij Test-Aankoop en bij de Ombudsman voor Energie. Twee energieleveranciers steken erbovenuit: wie niet oplet, belandt na één jaar bij hen plots in een veel duurdere formule voor elektriciteit en gas. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.