Het sociaal tarief uitbreiden, de energieprijzen bevriezen en inzetten op hernieuwbare energie en opslagcapaciteit: dat zijn drie concrete voorstellen die de Ombudsman voor Energie Eric Houtman doet om de stijgende energieprijzen aan te pakken. Volgens hem moet en kan de overheid meer doen. Dat heeft hij gezegd bij "De inspecteur" op Radio2. [naar artikel]
In de eerste acht maanden van dit jaar ontving de federale ombudsman voor energie ruim 18.000 klachten. Dat zijn er nu al dubbel zoveel als over heel vorig jaar. “Wij kunnen de toestroom niet meer aan”, zegt ombudsman Eric Houtman. [naar artikel]
Er heerst een perfecte storm in de energiesector. En die zal mogelijk honderdduizenden gezinnen in energiearmoede storten. Dat zegt federaal ombudsman voor energie Eric Houtman. Meer dan wie ook ziet hij hoe klanten het moeilijk krijgen om hun factuur nog te betalen. En de leveranciers? “Sommigen rijden er echt de kantjes af.” [naar artikel]
De ombudsman Energie, Eric Houtman, gaat de economische inspectie inschakelen om onderzoek te doen naar enkele energieleveranciers en de “oneerlijke praktijken” die zij volgens hem hanteren. Dat heeft hij vrijdagochtend gezegd in De inspecteur op Radio 2. [naar artikel]
De chaos, paniek en onduidelijkheid op de energiemarkt houdt maar aan: de Ombudsdienst voor Energie ontvangt nu elke 2 à 3 minuten een nieuwe klacht. “We krijgen met moeite alles gelezen wat er binnenkomt”, zucht ombudsman Eric Houtman. Belangrijk punt van discussie blijven voorschotfacturen die door het dak gaan, of weinig transparante voorstellen om het maandelijkse voorschot te verhogen. “Sommige leveranciers blijven er de kantjes aflopen.” [naar artikel]
Een half miljoen mensen zal vanaf 1 juli geen recht meer hebben op het sociaal tarief. Het wegvallen van die steunmaatregel zorgt ervoor dat de elektriciteit- en aardgasfactuur voor die klanten vanaf deze zomer flink weer omhoog zal gaan. “Begin nu al met prijzen te vergelijken en durf ook een tegenvoorstel te doen”, waarschuwt ombudsman voor energie Eric Houtman. [naar artikel]
De federale ombudsdienst voor energie beleeft opnieuw drukke tijden. Tijdens de eerste negen maanden van 2023 ontving ze al meer dan 20.000 klachten en meldingen. We lijken daarmee op weg om het absolute recordjaar 2022, met bijna 27.000, te benaderen. De toedracht van de klachten ziet er dit jaar wel enigszins anders uit. Mijnenergie.be vroeg ombudsman Eric Houtman om toelichting. [naar artikel]
De federale Ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank. Hij wil dat ze stoppen met het aanrekenen van een jaarlijkse forfaitaire vergoeding indien ze van energieleverancier veranderen. De ombudsman start een collectieve rechtsvordering, zo maakte hij woensdag bekend in De Inspecteur op Radio 2. bron: Belga Het bericht Ombudsman Energie sleept zes energieleveranciers voor rechtbank verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
20:17 De federale ombudsman voor energie pleit ervoor het vangnetmechanisme weer in te voeren om consumenten te beschermen nu de energieprijzen op een hoog niveau zitten. [naar artikel]
Tientallen gezinnen moeten een torenhoge jaarfactuur van bijna 10.000 euro betalen voor 2022, doordat energieleveranciers vaak onduidelijk en onvolledig zijn in hun contracthernieuwing. Dat meldt de Ombudsman voor Energie aan Radio2. Dit is vooral het geval bij Luminus, de energieleverancier die als laatste nog vaste contracten aanbood tot oktober 2022. [naar artikel]
De ombudsman voor energie krijgt elke dag vier tot vijf klachten over fouten in afrekeningen bij een verhuis. Hij verwijst onder meer naar een informaticasysteem, dat alle energieleveranciers sinds anderhalf jaar gebruiken en dat nog steeds gebreken vertoont. Maar ook de hoge werklast bij energieleveranciers speelt een rol. [naar artikel]
De federale ombudsman Energie pleit ervoor om de deur-aan-deurverkoop van energiecontracten af te schaffen, omdat het aantal klachten over de... [naar artikel]
“Moet de openbare omroep nog uitzendtijd besteden aan de lottotrekking?” Dat vraagt Vlaams Ombudsman Bart Weekers zich af bij de voorstelling van... [naar artikel]
Kan jij nog uit aan je energiefactuur? Als het antwoord nee is, dan ben je zeker niet alleen. Er kwam bij de Vlaamse Ombudsdienst “één lange stroom van klachten” over energie binnen. En dat is logisch, klinkt het: “Het is voor steeds meer gezinnen te moeilijk geworden om nog te kunnen vertrouwen op de eigen keuzes.” De ombudsman pleit voor een drastische vereenvoudiging. [naar artikel]
De federale ombudsman Energie pleit ervoor om de deur-aan-deurverkoop van energiecontracten af te schaffen. Een wettelijk verbod opleggen is niet mogelijk, maar de leveranciers zouden zich bijvoorbeeld gezamenlijk kunnen onthouden. [naar artikel]
Energieleveranciers komen hun plichten en beloftes tegenover de consument geregeld niet na. Dat concludeert de federale ombudsman voor energie na één jaar werking. [naar artikel]
De ombudsman Energie vreest een forse stijging van de energiefactuur voor mensen die het recht op een sociaal tarief vanaf 1 juli zien aflopen. Het gaat om de groep van zo'n 500.000 mensen die dat lagere energietarief sinds de coronacrisis tijdelijk toegekend kregen. De ombudsman raadt hen aan goed te vergelijken. [naar artikel]
Volgens de ombudsman voor telecommunicatie ligt het aantal klachten over Telenet in oktober nu al meer dan dubbel zo hoog als vorig jaar, en de maand is niet eens voorbij. “Die klachten houden nu al tien maanden aan”, zegt ombudsman Luc Tuerlinckx. [naar artikel]
De Ombudsman voor Energie Eric Houtman wil dat de Economische Inspectie een onderzoek start naar de verkooppraktijken van een aantal energieleveranciers. Dat heeft hij gezegd bij "De Inspecteur" op Radio 2. "Sommige verhalen zijn erg stuitend." [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.