Om ‘laadpaalklevers’ af te schrikken, wordt het verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische auto op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) voert die verplichting in. Dat schrijven Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. [naar artikel]
In Brussel betalen elektrische auto's die aan het opladen zijn geen parkeergeld. Maar daardoor houden sommige wagens de plek langer bezet, nadat het voertuig volledig is opgeladen. Er zijn nu maatregelen op komst om het fenomeen van de "laadpaalklevers" tegen te gaan. Dat schrijft La Dernière Heure. [naar artikel]
Om ‘laadpaalklevers’ af te schrikken, wordt het straks verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische auto op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. “Er was nood aan duidelijke wetgeving voor elektrisch laden terwijl je parkeert”, aldus minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
Vanaf 1 oktober wordt het verplicht je auto te connecteren met de laadpaal als je op een laadparking staat. Federaal minister voor Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) wil zo het ‘laadpaalkleven’ tegengaan. [naar artikel]
Zijn parkeerschijf was correct gelegd én het uur klopte. De schijf was ook duidelijk zichtbaar. En tóch kreeg Philip Sansen (56) uit Diksmuide een boete van 30 euro van het parkeerbedrijf. De reden? Op de parkeerschijf stond enkel ‘Ankunftszeit’ in het Duits en volgens de wet moet dat in de drie landstalen zijn. “Een beetje regelneverij”, zegt Philip. “Maar als dat de wet is, zal ik de boete maar betalen.” [naar artikel]
Laadpaalklevers, bestuurders van elektrische wagens die bij een laadpaal parkeren maar hun wagen niet of veel te lang laten opladen, worden niet beboet. De Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) wil dat dat verandert, zo meldt Radio 2. [naar artikel]
Veronique De Sitter uit Hamme parkeerde haar auto mooi in een parkeervak in een blauwe zone in Mechelen en zette haar parkeerschijf achter de voorruit. Precies zoals het moet. En toch krijgt ze een parkeerretributie, haar parkeerschijf is "niet conform". Maar wat is dat een "conforme" parkeerschijf? Hoe ziet zo'n parkeerschijf er dan uit? De Inspecteur zoekt het uit. [naar artikel]
50 euro voor twee minuten te lang opladen, dat was de boete die Mattias afgelopen februari in de bus kreeg nadat hij in Ukkel had geparkeerd. “Moeten we naar onze auto beginnen rennen als die klaar is met opladen?”, vraagt hij zich af. [naar artikel]
Eindelijk is de eerste laadpaal gehomologeerd waarmee een particulier zijn elektrische wagen als extra krachtige thuisbatterij kan gebruiken. Zo kan je niet alleen zonnepanelen optimaal inzetten, maar ook stroom op het werk opladen en thuis verbruiken, mits je baas dat toelaat en je over de juiste technologie beschikt. Aan Tim Briers van Watt’s Next, dat zo’n laadpalen installeert, vragen we hoe dat werkt en hoeveel het kost. “Met 5.000 Watt kan je al wel een en ander van elektriciteit voorzien, doorgaans is dat zelfs voldoende voor een gemiddeld gezin.” [naar artikel]
Wie op een laadparking parkeert, moet vanaf 1 oktober zijn voertuig aansluiten op een laadpaal. Daarmee wil de overheid ‘creatief gratis parkeren’ sanctioneren. Maar moet je ook een GAS-boete van 58 euro betalen wanneer je auto volgeladen op het laadpunt blijft staan? We zochten uit hoe ‘laadpaalkleven’ nu precies wordt aangepakt. [naar artikel]
We kennen ze allemaal: de groene “uitnodiging” die elk jaar in de bus valt als het weer tijd is om met de auto naar de technische keuring te gaan. Voor velen met de vrees of hun auto wel door ‘de schouwing’ zal raken? Zeker nu die keuring strenger wordt, want vanaf 1 oktober krijg je een ‘rode kaart’ voor mankementen die tot nu toe alleen een ‘opmerking’ opleverden. Wat dat precies inhoudt en hoe je je het best kan voorbereiden, vertelt onze auto-expert Joost Bolle. [naar artikel]
Vergeet batterijwisselstations, zonnepanelen op auto’s of wagens die rijden op waterstof. De toekomst van elektrisch rijden ligt bij nieuwe types batterijen, waarmee je je wagen oplaadt in de tijd van een tankbeurt. Dat zegt Christoph Starzynski, hoofd van ontwikkeling bij Mercedes-Benz. Vanaf 2024 zou dit soort batterij al in auto’s ingebouwd worden: “We zullen de LFP-accu vooral gaan gebruiken in onze compacte auto’s in de laagste prijsklassen.” [naar artikel]
Je bent op een feestje en plotseling gaat het alarm van je gsm af. Je waarschuwt de andere gasten dat je even weg bent: “Ik moet mijn schijf nog gaan verzetten.” Mag dat zomaar? Wat zijn de regels rond het gebruik van de blauwe parkeerschijf en wanneer riskeer je door ‘parkeerschijffraude’ een boete? [naar artikel]
Wie vanaf 2027 een nieuwe auto koopt, zal alleen nog een elektrische auto kunnen kopen. Althans als het van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) afhangt. Bye bye, klassieke brandstofmotoren dus. Maar zullen we over zes jaar al klaar zijn voor die radicale ommezwaai? De auto-industrie vraagt zich vooral af het Belgische elektriciteitsnetwerk dit zal aankunnen. Ja, zo verzekert netbeheerder Fluvius. “Technisch kan alles, maar het is belangrijk dat we zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen.” [naar artikel]
Het mobiele laadpalenbedrijf ‘Uze’ is hot in Antwerpen. Het concept? Een roze bolderkar die een batterij vervoert waarmee je elektrische auto’s kan opladen. Zo kan je op gelijk welke locatie je wagen opladen. Daarbovenop komt nog eens dat de mobiele laadpalen van ‘Uze’ snelladers zijn, iets wat vrij zeldzaam is bij gewone laadpalen. Voorlopig rukt ‘Uze’ enkel uit voor deelwagens, maar het plan is dat elke Antwerpenaar vanaf het najaar gebruik kan maken van het mobiele laadpalenplatform. [naar artikel]
Onderzoekers van de Universiteit Twente beweren dat ze in samenwerking met Duitse en Chinese wetenschappers een nieuw materiaal hebben ontwikkeld waarmee lithium-ionaccu’s van elektrische auto’s tot tien keer sneller zouden opladen. [naar artikel]
50 euro voor twee minuten te lang opladen, dat was de boete die Mattias afgelopen februari in de bus kreeg nadat hij in Ukkel had geparkeerd. “Moeten we naar onze auto beginnen rennen als die klaar is met opladen?”, vraagt hij zich af. [naar artikel]
Het Limburgse bedrijf Movanis heeft een technologie ontwikkeld waardoor elektrische auto’s ook razendsnel kunnen opladen aan een gewone aansluiting. “Twaalf minuten volstaan om 100 kilometer te rijden”, zegt bedrijfsleider Bart Clymans. [naar artikel]
Je bent op een feestje en plotseling gaat het alarm van je gsm af. Je waarschuwt de andere gasten dat je even weg bent: “Ik moet mijn schijf nog gaan verzetten.” Mag dat zomaar? Wat zijn de regels rond het gebruik van de blauwe parkeerschijf en wanneer riskeer je door ‘parkeerschijffraude’ een boete? [naar artikel]
Dinsdag was een zeer bewogen dag voor bouw aannemer Hens. Niet alleen viel er onverwacht een stuk beton bij de afbraak van de ‘banaanbrug’ in Wijnegem, een van hun vrachtwagenbestuurders was betrokken bij het dodelijke ongeval in Willebroek. “De chauffeur is getraumatiseerd voor het leven”, zegt de CEO. [naar artikel]
In de Tenderstraat in Mechelen hebben medewerkers van een parkeerbedrijf een opmerkelijke manier van fraude vastgesteld. In een auto zagen ze een parkeerschijf liggen die was uitgerust met een batterijhouder. [naar artikel]
In de Tenderstraat in Mechelen hebben medewerkers van een parkeerbedrijf een opmerkelijke manier van fraude vastgesteld. In een auto zagen ze een parkeerschijf liggen die was uitgerust met een batterijhouder. [naar artikel]
Dankzij een Vlaamse innovatie kunnen ook bewoners van een rijwoning straks hun elektrische auto opladen. “En dat zonder hinderlijke kabel over de stoep”, aldus Danny Vaes van het bureau S-Droom. [naar artikel]
De gemeente Willebroek wil een private bewakingsfirma inschakelen om tijdens de zomermaanden een oogje in het zeil te houden in het centrum. “We voelen dat ook elders in onze politiezone de drukte al toeneemt, bovenop de verschillende geplande festiviteiten. Dit heeft invloed op de beschikbare capaciteit van politie Mechelen-Willebroek”, zegt burgemeester Eddy Bevers (N-VA). [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.