Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media. N-VA en Vlaamse Belang zijn de absolute koplopers in uitgaven. Ook in Europa. [naar artikel]
Vooruit pleit voor een volledig verbod op advertenties van politieke partijen op sociale media. Partijvoorzitster Melissa Depraetere heeft daarover vorige week al een wetsvoorstel in de Kamer. [naar artikel]
Meerdere landen dreigen met strengere regels voor sociale media. Zo overweegt Canada de regels aan te scherpen omwille van de nakende verkiezingen.... [naar artikel]
Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media, aan VRT NWS. [naar artikel]
18:40 Belgische politieke partijen geven een recordbedrag van samen 5 miljoen euro uit aan advertenties op sociale media, waarmee ons land kampioen is in Europa. Het ziet er niet naar uit dat snel veranderi... [naar artikel]
Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media, aan de VRT. Volgens hem lijkt het alsof we in een permanente verkiezingscampagne zitten. “We krijgen buiten de verkiezingen meer propaganda binnen dan tijdens de verkiezingen”, aldus Steurs. [naar artikel]
Het Europees Parlement wil niet langer dat persoonsgegevens van mensen ongevraagd gebruikt worden om hen online met politieke advertenties te bestoken. Dat standpunt heeft het donderdag ingenomen in de onderhandelingen met de lidstaten over een ontwerpverordening die transparantie moet brengen in de wereld van de politieke marketing. [naar artikel]
21:58 Nieuwe Europese regels leggen politieke reclame op sociale media aan banden. Gerichte politieke advertenties voor jongeren worden verboden. [naar artikel]
De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft aangekondigd dat sociale media in zijn land strengere regels opgelegd zullen krijgen. Eén incident... [naar artikel]
Vooruit pleit voor een volledig verbod op advertenties van politieke partijen op sociale media. Dat staat in een wetsvoorstel dat voorzitster Melissa Depraetere vorige week heeft ingediend in de Kamer. [naar artikel]
De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft aangekondigd dat sociale media in zijn land strengere regels opgelegd zullen krijgen. Eén incident was de druppel, zo blijkt. [naar artikel]
Vooruit pleit voor een volledig verbod op advertenties van politieke partijen op sociale media. Dat staat in een wetsvoorstel dat voorzitster Melissa Depraetere vorige week heeft ingediend in de Kamer. [naar artikel]
Het moet voor burgers in de Europese Unie duidelijker worden waar politieke advertenties vandaan komen en wie ervoor betaald heeft. Bovendien wordt het moeilijker om politieke boodschappen van buiten de Europese Unie in EU-landen te verspreiden. De Raad van de Europese Unie had daar eerder al een voorstel over, nu is er een akkoord bereikt met het Europees Parlement. [naar artikel]
Twitter bant vanaf begin november wereldwijd politieke advertenties op zijn sociaal medium. Topman Jack Dorsey van Twitter is bang dat politieke advertenties op sociale media verkiezingen en democratische processen kunnen beïnvloeden. Hij legt in een reeks tweets ook uit dat hij vindt de kracht van een politieke boodschap verdiend moet worden. En dus niet gekocht. “Zo’n politieke boodschap wint aan kracht door de volgers van de boodschapper of retweets. Betalen voor publiek haalt die keuze weg en legt mensen perfect geoptimaliseerde en gerichte politieke berichten op.” Investeerders van Twitter reageerden slecht op de aankondiging. Het aandeel ging van het sociale medium ging omlaag. [naar artikel]
Vooruit wil een volledig verbod op politieke advertenties op sociale media. Dat zou, als het er komt, vooral N-VA en zeker Vlaams Belang treffen. Die laatste mag niet adverteren in veel klassieke media. [naar artikel]
De Vlaamse politieke partijen hebben dit jaar al zowat 2,4 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op sociale media. Dat meldt AdLens, een collectief van onderzoekers. [naar artikel]
Met strengere regels rond politieke advertenties wil Facebook buitenlandse inmenging in de Europese verkiezingen voorkomen. Maar dat is niet naar de zin van de Europese Unie, want door de nieuwe regels zijn er geen Europese advertentiecampagnes meer mogelijk. [naar artikel]
Facebook gaat striktere regels opleggen rond politieke advertenties in de landen waar er in de eerste helft van dit jaar verkiezingen zijn. Dat... [naar artikel]
Het is alle hens aan dek bij Facebook om de Europese verkiezingen eind mei niet te laten kapen door buitenlandse regeringen of politieke saboteurs.... [naar artikel]
De Europese Commissie heeft een voorstel klaar wat het moeilijker maakt om specifieke sociale mediagebruikers te targetten voor politieke advertenties. De wetgeving volgt in de nasleep van grote privacyschandalen zoals Cambridge Analytica. Expert Reinout Van Zandycke, oprichter van het communicatiebureau Exposure, waarschuwt ervoor dat een wet niet alles oplost. Beluister hier het volledige interview met […] [naar artikel]
Vooruit pleit voor een volledig verbod op advertenties van politieke partijen op sociale media. Dat staat in een wetsvoorstel dat voorzitster Melissa Depraetere vorige week heeft ingediend in de Kamer. Volgens oppositiepartij Vlaams Belang is het een voorstel “tegen partijen als het Vlaams Belang, die niet of amper aan bod mogen komen in de reguliere media”. “Het is een goedkope poging om ons de mond te kunnen snoeren”, reageert fractieleider Barbara Pas. [naar artikel]
Facebook gaat striktere regels opleggen rond politieke advertenties in de landen waar er in de eerste helft van 2019 verkiezingen zijn. Dat moet inmenging in de verkiezingen in de Europese Unie, India, Nigeria en Oekraïne tegengaan, meldt het bedrijf. [naar artikel]
Twijfelt u nog dat de verkiezingscampagne echt uit de startblokken geschoten is? Zelfs in 2023 draaide het op sociale media al op volle toeren, want alle politieke partijen samen spendeerden samen miljoenen aan advertenties. Heeft dat ook een effect of is het gewoon geld dumpen in een bodemloze put? “Geert Wilders heeft geen euro geïnvesteerd in online advertenties en toch heeft hij de Nederlandse verkiezingen gewonnen.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.