Onderhandelaars van het Europees Parlement en de EU-lidstaten hebben een akkoord bereikt dat de uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart de komende decennia aanzienlijk moet inperken. De overeenkomst kadert in de ambitie van de Europese Unie om tegen 2050 klimaatneutraal te worden. [naar artikel]
Het Europees Parlement en de Europese Raad hebben een akkoord bereikt over het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030. De uitstoot moet dan minstens 55 procent lager liggen dan de uitstoot in 1990. Is dat haalbaar? "Het zijn doordachte cijfers", zegt professor Europese politiek Hendrik Vos in "De ochtend", "maar het ambitieniveau in alle lidstaten moet omhoog". Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft haar twijfels en vraagt "realistische doelstellingen en een rechtvaardige spreiding van de inspanningen". [naar artikel]
Ook de scheepvaartsector zal nu uitstootrechten moeten kopen voor de broeikasgassen die hij uitstoot. Dat is een van de gevolgen van de uitbreiding van het Europese emissiehandelsysteem die vandaag gestemd werd. In de sector wordt de beslissing positief ontvangen, maar er is wel nog werk aan de winkel om de scheepvaart duurzamer te maken. Producten zullen er voor de consument dan weer niet zo veel duurder door worden. [naar artikel]
De bedrijven in de Antwerpse haven erkennen het probleem van de luchtvervuiling in Antwerpen. "Ze mogen ons met de vinger wijzen, maar dan moeten ze ook toegeven dat de uitstoot van onze industrie jaar na jaar daalt". Op vlak van mobiliteit, transport en brandstof van schepen zijn er wel nog grote stappen vooruit mogelijk. [naar artikel]
Het Internationaal Energie-Agentschap (IEA) heeft berekend dat de uitstoot door het gebruik fossiele brandstoffen in december 2 procent hoger lag dan in december 2019. Omdat economieën heropleven en veel landen nog geen sterk plan hebben om hun broeikasgassen aan banden te leggen, zitten we nu hoger dan voor de coronapandemie, zegt het IEA. [naar artikel]
Nieuwe Europese regels moeten ervoor zorgen dat de uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart tegen 2050 met 80 procent wordt beperkt. Daarover zijn het Europese Parlement en de regeringsleiders van de lidstaten het eens geraakt. [naar artikel]
Vooruit-voorzitter Conner Rousseau reageert ontgoocheld op het akkoord over de pensioenhervorming. Na wekenlange onderhandelingen raakten de topministers het vannacht eens. "Met Vooruit zullen we blijven strijden voor een grote hervorming. Een hervorming die niet meer kijkt naar een pensioenleeftijd, maar wel naar de jaren op de teller", zegt Rousseau. Ook MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez is niet verheugd met dit akkoord. Minister van Pensioenen Karine Lalieux (PS) is dan weer wel tevreden. [naar artikel]
NV De Scheepvaart, met hoofdzetel in Hasselt, zou onzorgvuldig omgesprongen hebben van aanbestedingen. Berekeningen zouden vaak niet kloppen, wat de overheid een hoop geld kostte. Dat zegt het Rekenhof na een doorlichting. Volgens de gedelegeerd bestuurder van NV De Scheepvaart zijn de kosten bij watergebonden werken vaak moeilijk te voorspellen. Uiteindelijk werd er 29 miljoen euro meer uitgegeven. [naar artikel]
Ondanks het feit dat de Verenigde Staten zich terugtrekken uit het nucleair akkoord met Iran, blijft premier Charles Michel geloven in het akkoord. Hij oppert zelfs de uitbreiding van de tekst met een economisch luik. "We moeten nagaan of er een mogelijkheid is voor meer economische uitwisseling. Dat kan een kans bieden op meer stabiliteit", zei Michel woensdag in De Ochtend op Radio 1. [naar artikel]
De CO2-uitstoot op zee moet drastisch naar beneden in de strijd tegen de klimaatopwarming. Dat is gezegd op een internationale conferentie over klimaatverandering en oceaanbehoud in Brussel. België kan daarin een voortrekkersrol spelen, zegt minister van de Noordzee Philippe De Backer (Open VLD). [naar artikel]
Vlaanderen slaagt er niet in om haar CO2-uitstoot te verminderen. De totale uitstoot kwam in 2016 uit op 46.645 kiloton CO2. Daarmee wordt de... [naar artikel]
Net als andere industrietakken moet ook de scheepvaart zijn CO2-uitstoot beperken en rond 2050 CO2-neutraal varen. Dat betekent dat stookolie, diesel en LNG vervangen moeten worden door waterstof, methanol of biobrandstoffen. Dankzij miljoenensubsidies komen projecten als Sh2ipdrive, MENENS en Condor met innovaties en veelbelovende projecten. Begin 2023 gaan de eerste emissieloze schepen op waterstof varen. […] [naar artikel]
Vlaanderen slaagt er niet in om haar CO2-uitstoot te verminderen. De totale uitstoot kwam in 2016 uit op 46.645 kiloton CO2. Daarmee wordt de... [naar artikel]
Veel meer landen moeten veel hardere beloften doen om minder CO2 uit te stoten, waarschuwen de Verenigde Naties zes weken voor de klimaatconferentie in Glasgow. Want met wat nu op tafel ligt stijgt de uitstoot nog, in plaats van te dalen. [naar artikel]
De Noorse krant Aftenposten pakt uit met een open brief tegen Facebook. De krant pikt het niet dat de sociaalnetwerksite de beroemde foto van het "napalmmeisje" censureert. De brief vindt internationaal veel weerklank. [naar artikel]
Premier Charles Michel (MR) wil vasthouden aan het nucleaire akkoord. "Misschien moeten we het akkoord met de EU niet alleen bevestigen, maar zelfs uitbreiden", zei hij in "De ochtend" op Radio 1. Michel wil een "economisch luik" ontwikkelen, want economische groei zal volgens de premier zorgen voor meer stabiliteit in Iran en bij uitbreiding het hele Midden-Oosten. [naar artikel]
Het Europees Parlement wil aan de scheepvaart striktere milieuregels opleggen. De Europese parlementsleden hebben immers ingestemd met een voorstel om... The post Europees Parlement wil scheepvaart ook doen betalen voor CO2-uitstoot appeared first on Business AM. [naar artikel]
"Ik had niet mijn beste dag", blikte Sep Vanmarcke eerlijk terug op zijn Ronde van Vlaanderen. De kopman van EF-Drapac had alweer zijn portie van... [naar artikel]
Dirk Devroey, VUB-decaan geneeskunde, is ontgoocheld over de beslissingen die het Overlegcomité vrijdagavond genomen heeft. "Deze toespraak had twee weken geleden gegeven moeten worden", aldus Devroey. [naar artikel]
Er komen "ecologische flitspalen" om hardleerse uitstootfraudeurs uit het verkeer te halen. Het gaat om sensoren die heel gericht de uitstoot per voorbijrijdende auto kunnen meten. Uit een onderzoek van de Vlaamse Milieumaatschappij blijkt dat een kleine groep hardleerse fraudeurs verantwoordelijk is voor een groot deel van de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden. [naar artikel]
"Vanavond moeten we wel ontgoocheld zijn, anders zijn we geen topsporters. Morgen blikken we terug op een mooi toernooi". [naar artikel]
De acteur die jaren Captain Hikaru Sulu in "Star trek" vertolkte, is ontgoocheld dat zijn personage in de jongste film in de franchise uit de kast komt. "De makers hadden beter een nieuw homoseksueel personage gecreëerd." [naar artikel]
De onderhandelingen voor een nieuw stadsbestuur in Antwerpen tussen N-VA, SP.A en Open VLD lijken in de laatste fase te zitten. "Maar het akkoord is nog niet rond", zegt SP.A-gemeenteraadslid Monica De Coninck in "Villa Politica". "Als ik het kan inschatten, zijn er nog twee dagen nodig." Volgens haar partijgenoot Maya Detiège zijn vannacht in elk geval "veel puntjes op de i gezet". [naar artikel]
De Europese Commissie beslist morgen welke inspanningen de lidstaten moeten leveren om de CO2-uitstoot in het transport, de huisvesting en een [naar artikel]
108 grote kledingmerken hebben een akkoord ondertekend en beloven dat hun kledingfabrieken in Bangladesh veilig zullen zijn. Het gaat dan enkel om de stabiliteit van de gebouwen en om de brandveiligheid. De overeenkomst geldt niet voor andere landen en zwijgt over lonen en andere arbeidsrechten. Toch is het een belangrijk akkoord binnen de kledingindustrie: "Werknemers moeten niet meer bang zijn dat het gebouw op hun hoofd instort", vertelt Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campange in "Laat". [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.