Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Recordaantal dossiers met klachten voor Ombudsman Verzekeringen in 2022

20/03/2023 - 13:54
"De Ombudsman Verzekeringen heeft in 2022 8.000 dossiers met klachten behandeld. Dat is een record. De grootste stijging van klachten ging over branddossiers en over de lange wachttijden voor die worden afgehandeld. Ook bij gsm-verzekeringen is er een opvallende stijging in klachten."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Recordaantal dossiers bij federale ombudsman: energiepremies goed voor kwart van klachten (24/04/2024 - Het Belang van Limburg)

De federale Ombudsman heeft vorig jaar een recordaantal dossiers geopend. Eind 2023 stond de teller op 10.195 dossiers, waarvan 7.383 klachten en 2.812 vragen voor informatie. Een vierde van de klachten ging over de energiepremies die de overheid in het leven riep om de gestegen facturen voor gas en elektriciteit te dempen. [naar artikel]


2. Meer klachten bij ombudsman verzekeringen door ontevredenheid over uitvoering contracten (06/05/2019 - Het Nieuwsblad)

De ombudsman van de verzekeringen heeft vorig jaar 6.491 vragen tot tussenkomst gekregen, zes procent meer dan het jaar daarvoor. In 2017 werd voor het eerst de kaap van de 6.000 klachten gerond. De nieuwe stijging vorig jaar is volgens de ombudsman vooral te wijten aan een grotere ontevredenheid over de uitvoering van de contracten, en dan voornamelijk over de termijn waarbinnen een schadegeval geregeld wordt. Dat blijkt maandag uit het jaarverslag van de ombudsman. [naar artikel]


3. Recordaantal klachten bij Vlaamse Ombudsman: u klaagt het meest over mobiliteit (07/03/2018 - VRT NWS)

De Vlaamse Ombudsman kreeg in 2017 meer dan 63.571 klachten te verwerken. Dat is al voor het derde jaar op rij een record. Het gros van de klachten gaat over mobiliteit. Maar ook de #MeToo-beweging laat haar sporen na in het rapport van de ombudsman.  [naar artikel]


4. Aantal klachten over autoverzekeringen bij ombudsman met bijna kwart gestegen (24/04/2018 - Knack)

Het aantal klachten over de autoverzekering burgerlijke aansprakelijkheid (BA-autoverzekering) is vorig jaar met 24 procent gestegen tegenover een jaar eerder. Vooral de klachten over de opzeg van verzekeringen zijn sterk gestegen (+32 procent), zo blijkt uit het jaarverslag van de ombudsman verzekeringen. [naar artikel]


5. Dit zijn de 3 meest gegeven redenen waarom je reisverzekering je niet terugbetaalt en hoe je die kunt voorkomen (12/07/2023 - Het Laatste Nieuws)

Het aantal klachten die de Ombudsman van de Verzekeringen ontving over een annulatieverzekering steeg vorig jaar met liefst 50 procent. In 2022 ging niet minder dan 34 procent van de klachten die de Ombudsman behandelde over de weigering van een tussenkomst van de annulatieverzekering, zo schetst Sam Vandervelpen van vergelijkingswebsite Verzekeringen.be. Volgens de verzekeringsexpert zijn er drie hoofdredenen waarom een reis- of annulatieverzekering je niet terugbetaalt. Maar gelukkig zijn er evenveel manieren om dat te voorkomen. [naar artikel]


6. Na recordaantal klachten: Ombudsman Energie wil vergelijken energieleveranciers gemakkelijker maken (04/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

De Ombudsdienst voor Energie van de federale overheid ontving vorig jaar een recordaantal klachten. Opvallend daarbij zijn de vele klachten rond... [naar artikel]


7. Stijging energieprijzen leidt tot recordaantal klachten, ombudsman vraagt om “betaaltermijn te verlengen tot 15 dagen” (10/05/2022 - Het Belang van Limburg)

De sterke stijging van de energieprijzen sinds de tweede helft van vorig jaar, heeft in 2021 tot een recordaantal klachten geleid bij de federale Ombudsdienst voor Energie. De dienst ontving vorig jaar 9.088 klachten, een stijging met 37 procent in vergelijking met een jaar eerder. De ombudsman pleit dan ook voor een uitbreiding van de betalingstermijn van energiefacturen, van 15 naar minstens 30 kalenderdagen. [naar artikel]


8. Verzekeringen voor smartphones zijn soms "lege doos" (25/04/2017 - Het Laatste Nieuws)

De Ombudsman voor de Verzekeringen krijgt steeds vaker klachten over verzekeringen voor smartphones en tablets. Dikwijls kreeg de consument te [naar artikel]


9. Smartphoneverzekeringen zijn soms “lege doos” (25/04/2017 - Het Belang van Limburg)

De Ombudsman voor de Verzekeringen krijgt steeds vaker klachten over verzekeringen voor smartphones en tablets. Dikwijls kreeg de consument te weinig informatie over het verzekeringsproduct. “Een onderzoek van de polisvoorwaarden voor een tussenkomst wijst op een eerder beperkte omvang van de waarborgen, waarbij er volgens sommigen zelfs kan worden gesproken over een lege doos”, staat in het jaarverslag van de Ombudsman [naar artikel]


10. Federale Ombudsman ziet aantal klachten met 20 procent stijgen in 2 jaar tijd: "Mensen hebben nood aan empathie"  (02/05/2022 - VRT NWS)

Het aantal dossiers dat de federale Ombudsman moet behandelen, blijft stijgen. Vorig jaar opende de dienst 8.202 dossiers. Dat is een stijging met twintig procent tegenover 2019. Een op de vijf klachten had een link met corona. "De pandemie heeft bevestigd dat empathie de sleutel is tot kwalitatieve dienstverlening", zegt David Baele, de federale Ombudsman. [naar artikel]


11. Recordaantal klachten bij De Lijn: ‘We worden stilaan het kneusje van Europa’ (03/03/2020 - De Morgen)

De Lijn ontving vorig jaar 72.543 klachten van misnoegde reizigers, een recordaantal. Dat blijkt uit het jaarrapport van de Vlaamse Ombudsdienst. ‘Ik verwacht een sorry-gebaar’, zegt ombudsman Bart Weekers. [naar artikel]


12. Smartphoneverzekeringen zijn soms "lege doos" (25/04/2017 - Het Laatste Nieuws)

De Ombudsman voor de Verzekeringen krijgt steeds vaker klachten over verzekeringen voor smartphones en tablets. Dikwijls kreeg de consument te [naar artikel]


13. Stijging energieprijzen leidt tot recordaantal klachten bij ombudsman (10/05/2022 - Het Laatste Nieuws)

De sterke stijging van de energieprijzen sinds de tweede helft van vorig jaar, heeft in 2021 tot een recordaantal klachten geleid bij de federale Ombudsdienst voor Energie. De dienst ontving vorig jaar 9.088 klachten, een stijging met 37 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. [naar artikel]


14. Ombudsman: “Meer klachten over Proximus, soms slepen die tot een jaar aan” (08/12/2017 - VRT NWS)

Volgens de ombudsman van de telecomsector slaagt Proximus er steeds minder in om klachten op een klantvriendelijke manier op te lossen. Ombudsman Luc Tuerlinckx reageert daarmee op de grote hoeveelheid klachten die De Inspecteur van Radio 2 dit najaar heeft binnengekregen. Die klachten gaan onder meer over moeilijkheden bij het opzeggen van contracten. [naar artikel]


15. Steeds meer klachten tegen autoverzekeraars (24/04/2018 - VRT NWS)

Vorig jaar kreeg de ombudsman van de verzekeringen 1.300 klachten van Belgen over hun autoverzekeraar. Grootste bron van frustratie is de lange procedure voor het afhandelen van een dossier, bijvoorbeeld de late uitbetaling van een vergoeding na een ongeval. Ook zijn er veel klachten over de opzeg van een verzekering. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.   [naar artikel]


16. HLN ONDERZOEK. Recordaantal klachten over autokeuring: te duur, te lang wachten en te snel afgekeurd (09/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Te duur, te lang wachten, slechte communicatie en geen uitleg als je auto afgekeurd wordt. In 2022 kwam een recordaantal klachten binnen over de autokeuring. De Vlaamse ombudsman is het beu, de minister start een audit. En toch mogen dezelfde zes private bedrijven al bijna honderd jaar lang die keuringen uitvoeren. Wat loopt er fout? Betaalt u te veel of niet? En zijn ze te streng? Onze onderzoeksredactie lichtte de autokeuringen door. [naar artikel]


17. Recordaantal klachten over federale overheid, vooral over energiepremies: "Overheid moet beloftes nakomen" (24/04/2024 - VRT NWS)

Nooit eerder waren er zoveel klachten over de federale overheid als vorig jaar. Dat blijkt uit het jaarverslag van de federale Ombudsman. Zowat een vierde van alle klachten ging over energiepremies. In 5 jaar tijd is het totale aantal klachten met 45 procent gestegen. "Veel burgers dreigen het vertrouwen in de overheid, en op termijn in de democratie, te verliezen", zegt Ombudsman David Baele. [naar artikel]


18. Voedselagentschap FAVV ontving recordaantal meldingen in 2022 (30/06/2023 - Het Nieuwsblad)

Met bijna 5.000 klachten en zo’n 6.600 vragen werd vorig jaar een recordaantal meldingen gedaan bij het Meldpunt voor de Consument van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). Dat komt neer op gemiddeld 26 vragen en 20 klachten per dag. Van de 4.998 klachten die het FAVV ontving, bleek 50 procent gegrond tijdens de controle,  meldt het FAVV vrijdag in het jaarverslag 2022. [naar artikel]


19. HLN ONDERZOEK. Recordaantal klachten over autokeuring: te duur, te lang wachten en te snel afgekeurd. “Vaak is het een puur machtsspelletje” (09/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Te duur, te lang wachten, slechte communicatie en geen uitleg als je auto afgekeurd wordt. In 2022 kwam een recordaantal klachten binnen over de autokeuring. De Vlaamse ombudsman is het beu, de minister start een audit. En toch mogen dezelfde zes private bedrijven al bijna honderd jaar lang die keuringen uitvoeren. Wat loopt er fout? Betaalt u te veel of niet? En zijn ze te streng? Onze onderzoeksredactie lichtte de autokeuringen door. [naar artikel]


20. Klachten over onbereikbare verzekeraars met derde toegenomen (04/06/2023 - Het Nieuwsblad)

De Ombudsman van de Verzekeringen heeft vorig jaar 2.327 klachten ontvangen over moeilijk bereikbare verzekeringsbedrijven en tussenpersonen, een derde meer dan het jaar voordien. Dat schrijft De zondag. [naar artikel]


21. Ombudsman Energie vraagt prijsvereenvoudiging leveranciers (04/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

De Ombudsdienst voor Energie van de federale overheid ontving vorig jaar een recordaantal klachten. Opvallend daarbij zijn de vele klachten rond... [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!